torsdag 19. juli 2012

Lindesnes by night

Nattfoto, HDR, Photomatix og litt om arbeidsflyt i LR
Dette blir en blog-post om litt av hvert ...

Nattfotografering
I sommer benyttet jeg anledningen til å prøve meg på litt nattfotografering på Lindesnes fyr og områdene rundt. Jeg hadde sjekket værmeldingen og funnet meg en kveld som det var meldt litt vind. Tidligere på dagen hadde det blåst rundt 12 m/sek, men desverre hadde det løyet en del når natten falt på. Jeg får heller komme tilbake når høststormene setter inn ...

Jeg kjørte rundt og fotograferte flere steder den kvelden/natten, men var på Lindesnes fyr i 3-tiden. Solen stod opp 4:53 den dagen så det var fortsatt ganske mørkt utenfor gatelysene. Jeg måtte tenne lommelykten når jeg skulle finne de siste trappene opp til det gamle fyret.

HDR
Kameraet hadde stått innstillt på "bracketing" med +/- 2.0 EV store deler av kvelden/natten, men når jeg tok disse bildene hadde jeg slått av dette og forsøkte meg fram med manuelle innstillinger. Når jeg skriver dette, 3 dager senere, må jeg innrømme at jeg ikke helt husker hvorfor jeg kjørte helt manuelt her. Trolig hadde det noe å si at ikke orket å vente på tre eksponeringer hver gang jeg forsøkte meg fram. Radio-fjernutløseren lå igjen i bilen så jeg brukte 10-sekunders forsinkelse når jeg tok bildene, og da tar kameraet alle tre eksponeringene automatisk. Jeg hadde valgt å kjøre med stor blenderåpning (f3,5) men jeg husker ikke helt hvorfor jeg endret eksponeringen vha iso, og ikke lukkertid. Trolig var det i forhåpning om å få den samme "silke-effekten" på vannet i alle eksponeringene.

I utgangspunktet er det ikke HDR-prosessen som gjorde det helt store utslaget her, men selve lyset om natten. Men, for all del: HDR skal ikke undervurderes, selv om man ikke ute etter de helt ekstreme bildene man kan "misbruke" HDR til :-)


Her ser du bildene "rett ut fra kameraet" (dvs. RAW, med default-innstillingene i LR) som var grunnlag for HDR.

Her er litt om innstillingene, og tiden det gikk mellom hvert bilde:

  • Kl. 03:12:58: ISO 1000, 4 sek, f3,5
  • Kl. 03:13:15: ISO 320, 4 sek, f3,5
  • Kl. 03:13:32: ISO 160, 4 sek, f3,5
  • Kl. 03:14:04: ISO 160, 0,4 sek, f3,5
Photomatix
Jeg sendte de fire bildene til Photomatix fra LR-plugin. Her måtte jeg manuelt markere store deler av himmelen som "ghosting area". Velg Reduce ghosting artifacts; with selective deghosting tool. I samme dialog bør du også prøve deg fram om du virkelig trenger å få bildet tilbake som tiff eller om det er "godt nok" med jpeg. Det er en avveining mellom hvor store filer du vil ta vare på og hvor mye detaljer og fargerom du trenger. Dette er vel spesielt viktig hvis du skal redigere videre på HDR-bildet etterpå. Jeg sender en del av HDR-bildene mine innom PSE for litt retusjering med Content-Aware Spot healing brush tool.

I tiden det hadde gått mellom de fire bildene (et drøyt minutt) hadde skyene beveget seg nesten like mye som halve bredden på trappa opp til døra på fyret. Nå husker jeg ikke om jeg markerte hele området under ett, eller tegnet inn hver sky som ulike områder. Jeg forsøkte meg fram med ulike teknikker her på ulike bilder.
Hvis noen kan fortelle meg hvordan jeg kan se dette i etterkant så er jeg veldig takknemmelig! 

Det jeg lærte underveis med dette arbeidet var at Photomatix legger inn metadata i bildene som viser hvilke innstillinger som ble brukt. Åpne et bilde (tiff eller jpeg) i Photmatix, og trykk på view settings, så får man sett hvordan dette bildet ble laget.

Et annet triks jeg lære meg underveis i prosessen var hvordan man jobber litt mer effektivt i Photomatix:
Jeg tok et par ulike bilder, og gikk gjennom hver av de medfølgende "presets". Det varierer jo med motiv og lys hvilke innstillinger som er hensiktsmessige, men mye avhenger jo også av smak og behag.

De preset'ene som jeg likte best lagret jeg som personlige presets. Her valgte jeg å navngi dem slik at jeg kan skille mellom de som jeg har kopiert fra de medfølgende og de som jeg lagrer selv. Det enste jeg ikke klarte å lage et personlig preset for var Fusion/Auto. Den velger jeg manuelt når jeg ser på mitt personlige preset for Fusion/Intensive.

Jeg har lagret følgende presets som mine personlige "favoritter" (navnene er mine og sikkert litt forkortet ut fra de orginale navnene):
  • Creative
  • Deep
  • Default
  • Enhanced
  • Fusion intensive (pluss en egen variant der jeg har justert radius til 210)
  • Natural
  • Photographic
  • Smooth 2
  • Soft 3
  • Soft 4
  • Monochrome
  • Monochrome 2
De to siste sort-hvit-variantene tror jeg ikke jeg kommer til å bruke mye. Jeg la dem til rett og slett for å kunne legge merke til når jeg hadde kommet gjennom hele listen og begynte på toppen igjen. Når jeg går gjennom preset'ene så ser jeg på bildet og kun bruker piltasten nedover. Det som er litt dumt er at i Photomatix så scroller ikke listen med presets med nedover, og det er ikke synlig på skjermen hvilket navn preset'et har. Dermed kan jeg nå bare scrolle videre gjennom listen med presets til jeg kommer til sort-hvitt-varientene :-)

I tillegg har jeg lagret personlige presets for spesielle bilder (har 2-3 stk til nå) og så et par som jeg har skrudd sammen som jeg bruker litt mer generelt. De sistnevnte er begge tone mapping, details enhancer, med strength 43, luminositiy 0, details contrast 10 og lighting adjustment medium. Det første har color saturation 53, det andre 43.

Når jeg lager HDR så havner jeg vel oftest på et av mine presets (ofte kopi av medfølgende presets), men når jeg har funnet det jeg liker best så må jeg jo alltid innom og "dra litt i spakene" for å se om det ikke kan bli litt bedre :-) Før man bruker for mye tid på det er det jo en god ide å sjekke at man da har en skjerm som er nylig kalibrert og justert for evt. dagslys-variasjoner osv. Ja, for vi bruker vel alle kalibrerte skjermer, gjør vi ikke? :-) Når jeg redigerer på laptopen uten ekstern skjerm er dette et ganske stort problem for meg fordi det er så veldig stor forskjell i lys og fargegjengivning med litt ulike vinkler (høydemessig) når man ser på skjermen. Dette har jeg ikke funnet noe helt ideell løsning på ennå, men i går så ble løsningen og flytte et par av bildene over på iPad og sammenlikne med den skjermen. Den gir i alle fall et mer konsistent bilde uavhengig av innsynsvinkel.

Arbeidsflyt for HDR i LR
Etter hvert fant jeg ut at jeg måtte få strukturert arbeidsflyten min litt bedre i LR ... Jeg kom hjem med ca. 550 bilder fra en drøyt 12-times biltur, og en god del av dem var HDR.
Jeg fant ut at jeg valgte å markere hvilke bilder som var HDR-grunnlag samtidig med den første gjennomgangen der jeg sletter ubrukelige bilder (marker som rejected) og markerer de jeg vil jobbe videre med som 1-stjernes. Ved å trykke 9 i LR så får man markert dem som blå. Dette gjorde det lettere for meg å ikke redigere videre på blå, 1-stjernes bilder før jeg hadde laget HDR av dem. Dette problemet fikk jeg fordi jeg valgte å gå gjennom en del av de andre bildene og redigere litt på dem før jeg tok meg tid til å lage alle HDR-bildene, og da filtrerte jeg bare på 1-stjernes. LR støtter ikke filter "... and not blue", så da må jeg bare legge merke til fargen i grid-modus :-(

Når jeg laget HDR-bilder så jobbet jeg med et filter i LR som kun viste blå bilder. Når jeg fikk HDR-bildet tilbake fra Photomatix var det også markert med blått i de aller fleste tilfeller. Det er en bug i Photomatix som gjorde at hvis jeg brukte visse presets så fulgte ikke fargekoden med. Jeg så så vidt på endringsloggen til Photomatix, og så de hadde hatt problemer tidligere også med at visse presets mistet visse metadata ... Men, for de bildene som ble blå så var det bare å sette en stjerne-markering på resultatet avhengig av hvor bra jeg syntes det ble. Deretter kunne jeg trykke 9 en gang til på HDR-bildet for å få det til å miste blå-fargen, og dermed forsvinne fra det filtrerte resultatet i LR (så ikke gjør dette før du har satt stjerne!). For de bildene som var HDR-grunnlag, så trykket jeg 8 for å få endret fargekoden til grønn. Dermed kan jeg skille mellom hvilke bilder som jeg skal lage HDR-bilder av, og hvilke jeg allerede har laget HDR av :-)
Tidligere har jeg brukt keywords for dette, men fargekodingen var mye bedre.

I noen tilfeller måtte jeg tilbake å lage nye forsøk på HDR-bilder i Photmatix. Da fant jeg ut at det var praktisk å sette opp Photomatix som en av de eksterne editorene. Dermed kunne jeg høyreklikke på et HDR-bilde i LR og velge edit in Photomatix for å få sett hvilke innstillinger jeg forsøkte sist.

Resultatet
Ja... hva endte alt dette opp i? 
Jo, det ble en god del fine bilder som havnet ut på flickr (har ikke fått samlet dem i noen sett ennå), og det var også noen få som havnet ut på 500px der jeg samler de aller beste bildene mine :-)
Bildet jeg ble aller mest fornøyd med var det av Lindesnes fyr:

Hva kan forbedres?
Det første jeg savner på dette bildet er selfølgelig mer bølger!

Det andre er vel noe lys i det gamle fyret. Jeg tror kanskje ikke fyrmesteren hadde blitt så veldig happy om jeg hadde gjort opp bål der ... Hva med en liten engangsgrill??? Nei... 

Hadde jeg vært flinkere til både å se for meg hvordan lyset ville blitt kastet opp i "taket" på fyret og ned på bakken og vært flinkere til å redigere i PS, så hadde det selvfølgelig gått an å legge på noe i etterkant. 

Det mest nærliggende er vel å sette inn en liten lyskilde i fyret. Blir blitz for kraftig? Jeg frykter det... Jeg har en led-"lyskaster" på batteri som kom med et orange lysfilter som nok ville passet, men den gir kanskje en for konsentrert lysstråle? Hmmm.... Hva med led-lyskasteren med orange filter inni en liten hvit paraply??? Jo, det høres interessant ut. Jeg tror faktisk akkurat det er plass til å få gjemt den inni fyret. Alternaitvt så blir det kanskje et lite orange tøystykke over en blitz eller led-lyskasteren??? 
Stearinlys? Nei, det blir vel for svakt? Parafinlampe! Jo, der tenker jeg vi har det - den  kan man jo justere lysstyrken litt på ...

Det virker som jeg må tilbake hit minst en gang til :-)

1 kommentar:

  1. Takk til Ole Kristian for tips om at man i LR4 kan høyreklikke på fargene i filteret og velge No Label

    SvarSlett